Article Historie Network Marketing
Banner

Meningsmåling

Burde Aktivitetveggen vise alle medlemmers aktivitet, ikke bare dine venners aktivitet? (du velger fremdeles selv om din egen aktivitet vises for alle registrerte, bare venner eller bare deg selv)
 

Konseptet bak network marketing, også kalt nettverksmarkedsføring, nettverkssalg eller MLM (Multi Level Marketing), har eksistert i USA siden begynnelsen av 1940-årene.

California Vitamins var først til benytte konseptet, og var således det første selskapet som ga provisjon til distributørene som rekrutterte nye medlemmer. 2 år senere endret selskapet navn til Nutrilite. To av de mest vellykkede distributrene i Nutrilite var Rich DeVos og Jay Van Andel. De to vennene så mulighetene Multi Level Marketing (ordet network marketing var ikke i bruk da) hadde brakt på banen, og gikk sammen om dannelsen av Amway International, som i dag er verdens nest største nettverksselskap.

Utviklingen fortsatte videre i bransjen frem til 1970. Noen uskikkede nettverksmarkedsførere skapte nå store problemer for selskapet sitt, Amway International. Amwaytoppene endte i rettssak, tiltalt av FTC (Federal Trade Commission). FTC hevdet at Amway var et illegalt pyramidespill, hvilket selskapet (Amway) lyktes å motbevise. Etter den fire år lange rettssaken, ble nettverksmarkedsføring bevist å være en lovlig form for business.

Den første vekstbølgen i Verden
Etter Amways suksess, kom det vi kan tolke som den første vekstbølgen i bransjen. Mellom 1979 og 1984, ble det etablert hundrevis av nye selskaper, og FEDSA (det amerikanske direktesalgsforbundet), kunne rapportere at over 1 million mennesker hadde startet med network marketing. Etter suksessen i USA, ekspanderte selskapene til resten av verden, og oppnådde stor vekst i blant annet Russland, Australia og flere asiatiske land. (Russland opplevde en utrolig start: Her begynte 1,5 millioner mennesker med network marketing på 3 år!) Dessverre var det i denne perioden veldig mange mennesker som mislyktes. Nettverksselskapene fokuserte alt for mye på rekrutteringen av nye mennesker, i stedet for å satse på utvikling av nye systemer og produkter/tjenester.

Den andre vekstbølgen i Verden
Etter den første store vekstbølgen, flatet veksten ut igjen. Lederne i bransjen ble tvunget til tenke i nye baner, og skuet etter nye ideer og ny teknologi. Og den nye teknologien kom. For i 1990-årene forandret denne seg til fordel for bransjen, og fra 1993 opplevde man den andre vekstbølgen. 5 millioner mennesker ble rekruttert til nettverksbransjen på bare 7 år.

Den andre Vekstbølgen i Europa
Den begynnte for kun noen få år siden og er økende i årene fremmover grunnet sterk tilvekst av nye selskaper, ekspansjon over landegrenser og et mer proffesjonellt preg. Det skyldes også tydeligere lover og regler i bransjen samt en banebrytende teknologi gjennom internett, telefoni og transport. Det er en sterk distribusjonsteknologi på gang som bruker alle tekniske hjelpemidler til effektivisering. Network marketing har nå fått full aksept i USA, og blir akseptert som en viktig del av den amerikanske økonomien og kulturen. Nettverksmarkedsføring ble tidligere møtt med stor skepsis i mange land, også i Norge, men det er på vei til å bli forandret nå. Dette skyldes bedre lovverk, opplyst media og klarere forståelser generellt hos folk vedrørende forskjeller på pyramidespill og nettverksmarkedsføring. NetworkMarketing har kommet for å bli og vokser sterkere enn noen sinne i alle land i verden. NettverksMarkedsføring er i dag verdens raskest voksende distribusjonsmåte og forretnings modell.

Les om hvordan fremtiden innen Network Marketing / Direktesalg ser ut her:

 

Banner